woensdag, februari 08, 2006

(on)bepaald

Jawel, ik heb weer eens een nutteloos iets gevonden om over na te denken. Hoewel, helemaal nutteloos is het niet. Onbelangrijk, dat is het meer.
Sommige mensen gebruiken in gesprekken heel vaak het woord 'bepaald'. Je kent het waarschijnlijk wel, van die uitspraken als 'je moet op een bepaald moment dit doen' of 'er zijn bepaalde dingen gebeurd'. Bepaald dus. Het vreemde aan het woord 'bepaald' is dat het gebruik ervan de betekenis het woord eigenlijk tegenspreekt. Bepaald geeft aan dat datgene waar je het over hebt bepaald is; het is duidelijk wat het is. Vaak wordt het woord 'bepaald' echter juist gebruikt om iets onbepaalds aan te geven. In feite zegt het woord 'bepaald' helemaal niks in een zin als 'er zijn bepaalde dingen gebeurd'. Wat dan??? Juist door het woord 'bepaald' erbij te halen, wordt het alleen maar onbepaalder en onduidelijker wat je bedoelt. Stom toch? Een woord waarvan het gebruik de betekenis van het woord tegenspreekt. Onze taal blijft me verbazen...

6 Comments:

Blogger Elsjefieder said...

Nouhou...da's ook niet lief, ik wees je hierop hoor! :p
Zet er ff een 'met dank aan' ding bij!

4:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Maar is het dan niet zo dat als je zegt dat een bepaalde activiteit plaats heeft gevonden, je dus verteld dat er iets is gebeurd maar nog in het midden laat wat. Dus dat het wel bepaald is, maar je de inhoud van die bepaling achter wege laat. (Net zoals een bepaald moment, dat is ook een moment wat je niet nader zal noemen)
toch?

5:15 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ja, maar dat bedoel ik eigenlijk ook. Ik weet wel dat het eigenlijk wel bepaald is. Maar door te zeggen 'een bepaald moment' geef je eigenlijk aan dat het voor je luisteraar een 'onbepaald moment' zal blijven. Toch?
En Els, bij deze: dank u! Maar ik had het zelf laatst ook al bedacht hoor... :P

5:43 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Taal is een creatie van de maatschappij, en dat deze toevallige wijze gewoon zwaar geschift is verbaast wisten wij (ik en mijn andere persoonlijkheid) al lang. Het is dan ook geen wonder dat taal zo ingewikkeld en onlogisch is (en dat er kansloze studies zoals COMMUNICATIE bestaan)!

ps het hierboven is het resultaat van een mockamore afkick process

10:14 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

oh ja

ALS JE XANDER BENT HEB JE DE VERPLICHTING OM VREEMD TE GAAN!

10:16 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ja inderdaad. Hij kan er ook niks aan doen. Ik neem het hem niet kwalijk. Haha

11:02 a.m.  

Een reactie posten

<< Home