zondag, mei 29, 2005

De of het?

Even over het woord 'idee'. Ik hoorde altijd 'het idee', maar de laatste tijd hoorde ik steeds vaker mensen 'de idee' zeggen. En toen vertelde iemand me ook nog eens dat het ook echt 'de idee' was. Omdat ik dit zo raar vond klinken, heb ik het maar even opgezocht in de Van Dale. En dit is de uitkomst:

idee1 (het ~, ~ën)
1 gedachte
2 plan
idee2 (het, de ~ (v.), ~ën)
1 [fil.] het veronderstelde eeuwige en volmaakte grond- of voorbeeld van
iets

Dus...het kan allebei. Weten we dat ook weer.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

"De idee" heeft dus betrekking op iets filosofisch (En daar wat ik alles vanaf mag ik wel zeggen met mn minor ;-). Ik erger mij altijd dood aan mensen die te pas en te onpas "de idee" gebruiken... Om een beetje interessant te doen..

12:11 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat=Weet dus.. :-D

12:12 a.m.  
Blogger di-jan said...

Ja precies! Ik hoorde het ook altijd bij hoorcolleges (onder andere filosofie v/d ICT), dus toen dacht ik al wel dat het zoiets zou zijn. Maar toen vertelde iemand me dat 'het idee' toch echt helemaal niet bestond...Tsss...

8:13 a.m.  
Blogger Sandmannetje said...

je bent ook zo goedgelovig hè ;)

11:53 a.m.  
Blogger di-jan said...

Wat dit betreft juist niet; omdat ik niet geloofde dat het echt alleen maar 'de idee' was, ging ik het opzoeken. Dus...

12:21 p.m.  

Een reactie posten

<< Home