maandag, mei 09, 2005

Verjaardagsgesprekken

Verjaardagsfeestjes zijn leuk. Nou ja, niet altijd eigenlijk. Maar de verjaardagsfeestjes van mijn vriendinnetjes die ik nog ken van de middelbare school wel. Gewoon gezellig, beetje zitten kletsen, wijntje (meerdere...) erbij. De gesprekken beginnen altijd met gewoon een beetje praten over hoe het met iedereen gaat. Maar om de een of andere onverklaarbare reden, gaan we het daarna altijd over 'vroeger' hebben, herinneringen ophalen. We worden oud denk ik, oude mensen hebben het tenslotte ook altijd over 'vroeger'. Maar goed, het is wel leuk. Verhalen over 'toen we nog 16 en vervelend waren', en over 'toen we nog in de eerste zaten'. En ze zijn echt leuk om nog een keertje te horen. Verhalen over wie wanneer weer eens wat deed toen ie dit en dat allemaal gedronken had. Verhalen over het 'slowen' (degene die dat woord ooit bedacht heeft...) in groep acht en in de eerste klas. Over onze fuiven die we hielden in de tweede, waarbij er nooit alcohol werd geschonken, maar we het wel heel stoer vonden om bijvoorbeeld dubbeldrank met cola te mixen. En verder natuurlijk de verhalen die steeds over één persoon gingen, die zich daar dan ontzettend voor schaamt. Maar we komen ook altijd terug bij een verhaal waarbij een aantal van ons (ik niet hoor!) zich ontzettend 'misdragen' hebben. En het schijnt nog steeds leuk te zijn om dat verhaal steeds maar te herhalen, hoewel we het allemaal kennen. Maar ook verhalen over toen we 'al in de zesde zaten'. Niet zo lang geleden dus. Maar goed...ik kan nog wel uren doorgaan met de verhalen die naar boven komen op zo'n gezellig verjaardagsfeestje, maar dat zal ik niet doen. Stuk voor stuk zijn ze leuk, grappig of apart. Neem dat maar van mij aan.