vrijdag, juli 21, 2006

De A van Alfabet

Als mensen mij vragen waar iets is/staat/ligt en ik weet het niet, geef ik altijd hetzelfde antwoord. Een paraplu ligt bijvoorbeeld altijd 'bij de P van paraplu' en een glas staat 'bij de G van glas'. Ik weet het, het is erg flauw. Maar het is nu eenmaal een gewoonte die er in is geslopen; het is mijn manier om te laten weten dat ik het ook niet weet waar iets ligt/staat.
Goed. Nu was er een paar dagen geleden ook zo'n situatie waarin mijn moeder iets vroeg over een korte broek. Mijn antwoord, jawel: 'bij de K van korte broek'. Dit zette me echter aan het denken. Mijn (en die van mijn zus ook) eerste gedachte was, dat het toch wel erg makkelijk zou zijn als alles in het leven echt op die manier georganiseerd zou zijn. Dan ben je dus nooit meer iets kwijt. Je zoekt gewoon bij de beginletter en klaar! Dat zou een uitkomst zijn, nietwaar? De grote vraag is dan wel hoe ver je moet gaan met die indeling: leg je een korte broek, een pantalon en een driekwartbroek allemaal bij de B van broek? Of leg je de korte broek bij de K van korte broek? En een groter probleem: als je nou niet meer weet welke broek je onder welke letter hebt gelegd, moet je alsnog zoeken bij meerdere letters. Dan kun je misschien toch beter gewoon één kast door moeten zoeken... Conclusie: ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat het erg handig is om de hele wereld op alfabet te organiseren. En afgezien daarvan zou ik ook eigenlijk geen idee hebben hoe dat in de praktijk gedaan zou moeten worden. Maar goed, het is een interessante gedachte toch???

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

in feite is het al gaande...
er wordt vaak op kleur gesorteerd, of anders op type...
het probleem waar jij over praat is een luxe probleem
we zoude gewoon maar een korte en een lange broek moeten hebben
een shirt, een trui etc.
dan is het makkelijk. we hebben gewoon te veel troep!

2:02 p.m.  
Blogger SnoopS said...

ja precies ;)

maar had je er ook al aan gedacht dat je systeem niet echt werkt, wereldwijd met allemaal verschillende alfabetten. In Spanje heb je de ñ, in frankrijk de c met krul, in Portugal een ã en nogwat en nog wat verderweg kun je het niet eens meer schrijven (bijv Chinees ;)).

Dus die wereldwijde actie wordt em ook niet!

12:17 p.m.  

Een reactie posten

<< Home