maandag, mei 08, 2006

De persoon achter de plantjes

Vanaf onze galerij heb je een leuk uitzicht. Zo ook op verschillende kamers van de zogeheten 'laagbouw'. Eén kamer daarvan trok al tijden mijn aandacht als ik weer eens van het uitzicht aan het genieten was. De gordijnen van die kamer zijn altijd open. Het enige wat je ziet in die kamer is blauwe vloerbedekking met daarop een rond houten tafeltje. Op dat tafeltje staan zo'n dertien plantjes. En verder niets. Gewoon dertien potjes met daarin aarde en iets dat een plant moet gaan worden. En op de grond staan ook nog eens ongeveer zoveel potjes met beginnende plantjes. En verder is er gewoon niets te zien in die kamer. Niet zo raar dus dat ik al tijden dacht dat iemand die kamer huurde om hem te gebruiken als wietkwekerij of iets dergelijks. En al die tijd heb ik me afgevraagd wie die persoon dan was. Zeer benieuwd was ik naar de persoon achter die plantjes. En vooral naar het waarom van al die plantjes. Misschien groeien ze beter als ze veel zonlicht krijgen en dus bij het raam staan. Maar toch, dit zijn er wel héél veel. Het bleef me een raadsel. Tot vandaag.
Ik stond weer eens van het uitzicht te genieten, tot ineens het raam open ging. Er klom zowaar iemand uit het raam. Die iemand ging lekker in het gras zitten. Eindelijk zag ik de persoon achter de plantjes. En gelukkig, het viel me mee. Het was een vrij normaal uitziend Aziatisch meisje. Ze ging rustig op een deken zitten lezen en leek me een vrij gewoon persoon. Ze leek in ieder geval niet op de crimineel die ik verwacht had. Gelukkig maar. Waarschijnlijk houdt ze gewoon heel erg van plantjes. En daar is niets mis mee natuurlijk.