vrijdag, februari 24, 2006

Vergelijken

Waarom hebben heel veel mensen toch altijd de neiging om hun eigen situatie met die van anderen te vergelijken? Hoe vaak komt het immers niet voor dat iemand zogenaamd jaloers op iemand anders is, omdat die het beter heeft. Dat kan iets simpels zijn als bijvoorbeeld het feit dat diegene langer uit kan slapen of wél vakantie heeft, maar ook iets als bijvoorbeeld het idee dat die ander een groter huis heeft of lievere kinderen. Waarom doen mensen dat toch altijd? Ik denk dat het helemaal niet nodig is. Je hoeft jezelf niet altijd met anderen te vergelijken. En als je dat dan toch wilt doen, vergelijk dan ook het totaalplaatje. Kijk dan naar alle eigenschappen van die ander. Want als je dat doet, wil je waarschijnlijk helemaal niet met die ander ruilen. Dan zul je in negen van de tien gevallen beseffen dat die ander het op andere gebieden misschien 'minder goed' heeft dan jij, en dat je uiteindelijk, als het erop aan komt, helemaal niet zou willen ruilen met die andere persoon. Nog voor geen goud.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

je moet een punt van referentie hebben. je kunt pas ergens betekenis aan toerekenen als je het in het gehele context bekijkt en daardoor ga je vergelijken. als jij voor een vak een 8 hebt is dat supergoed, maar als iedereen een 8 had, tja dan veranderd het gevoel en idee van die 8 toch wel heel erg. maarja, idd leuk spelletje op straat...zou ik met jou willen ruilen?

8:05 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ja inderdaad leuk spelletje! Heb het wel eens gedaan, en kwam toen toch tot de conclusie dat ik waarschijnlijk met niemand zou willen ruilen...

11:30 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

misschien wel een interessante vraag...
zou je ooit met els ruilen? en zo nee (dat verwacht ik nameljik) WAAROM? Want in principe hebben jullie heel veel hetzelfde (al ben jij het clowntje) ;)

4:12 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ik denk dat ik gewoon met helemaal niemand zou willen ruilen. Dus ook niet met Els. Waarom kan ik niet precies uitleggen. Maar het feit dat ik niet zou willen ruilen lijkt me een positief iets; dat geeft aan dat ik een tevreden en gelukkig mens ben. Amen. ;)

6:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home