vrijdag, oktober 05, 2007

Foei, meneer agent!

Wat is het toch heerlijk om politie-agenten te betrappen op fouten in het verkeer en ze daar voorzichtig en indirect op te wijzen. Vandaag fietste ik naar het CIM. En daarvoor moest ik op een gegeven moment een weg oversteken. Een weg met in het midden zo'n stukje, zodat je in twee keer over kunt steken zeg maar, en niet eindeloos hoeft te wachten tot er van allebei de kanten niks meer aan komt, wat namelijk altijd het geval is bij die vrij drukke weg. Goed, er kwam een bus van links, dus ik sta keurig te wachten tot ik het eerste stukje over kan steken. Aan de overkant van die weg zie ik twee politie-agenten op de fiets, die kennelijk ook over willen steken. Voor hun kwam er links (voor mij dus rechts) niks aan, dus zij staken alvast over tot het midden van de weg. Tot zover niks aan de hand. De bus passeerde en de weg was vrij. Ik zie die agenten verder fietsen. Prima. Dus ik begin aan het eerste gedeelte van mijn oversteektocht, naar het midden van de weg. Slaan die agenten dus ineens linksaf (voor hun), waarbij de ene meneer agent recht op mij inrijdt. Ik reageer eerst verschrikt (het blijven politie-agenten), en roep uit 'Oooh sorry!'. Toen dacht ik één seconde na en bedacht me dat zij fout waren, ze staken tenslotte hun hand niet uit. Dus ik zeg: 'Maar ik dacht dat jullie rechtdoor reden'. Dat dacht ik ook echt, en als ze dat gedaan hadden was er niets aan de hand geweest en had ik netjes over kunnen steken. Maar nee, de mensen die er zijn om onder andere toe te zien op het naleven van verkeersregels zijn zelf te beroerd om hun hand uit te steken als ze links afslaan. Meneer agent kijkt me even verward aan en zegt dan: 'Je hebt gelijk meisje, ik had mijn hand wel even uit kunnen steken. Sorry!' En lachend fietste ik weer verder... heerlijk toch, zo'n meneer agent even op zijn fouten wijzen?