dinsdag, juni 05, 2007

Een paar is twee?

Dag lieve lezers, daar ben ik weer eens een keer. Tijdje geleden, ik weet het. En ik kan niet zeggen waar het aan ligt. Misschien te druk, met studie, werken, sociaal leven enzo, maar da's zo'n slap en simpel excuus. Ik weet niet wat het is, ik heb tegenwoordig weinig blog-waardige momenten. Of ik maak ze niet bewust mee ofzo. Anyway, ik leef nog en het gaat goed met me, dat jullie daar niet aan gaan twijfelen ;). Ik zal proberen voortaan weer meer te posten, al is het alleen maar omdat ik dat zelf leuk vind.

Maar dan nu een prangende (volledig overbodig woord, ik weet het, maar het staat zo chique) vraag waar ik vandaag een paar keer over nagedacht heb, en waar ik het met een paar mensen over gehad heb. Is 'een paar' altijd twee? Dit vertelde mijn mama mij vroeger namelijk altijd, wanneer ze bijvoorbeeld zei 'Pak maar een paar snoepjes' en wanneer ik dan lekker bijdehand vroeg 'Hoeveel is een paar precies?' Twee dus, volgens mijn moeder. Maar nu denk ik hier anders over. Je hebt om te beginnen twee soorten 'paar'. Het ene is het soort paar van 'een paar schoenen'. Twee schoenen die bij elkaar horen, en die dus een paar vormen. Maar, in mijn optiek heb je ook een ander soort paar: het soort paar dat je kan gebruiken bij 'een paar snoepjes'. Dat hoeven er niet altijd twee te zijn, ik vind dat 'een paar snoepjes' ook kan slaan op drie of vier of vijf snoepjes. Maar, om het ingewikkeld te maken: je kunt ook weer een paar paar hebben. Een paar paar schoenen, wat er dan bijvoorbeeld vier zijn. Of zes, want die eerste paar uit 'een paar paar schoenen' hoeven er dus niet persé twee te zijn vind ik. Die tweede paar uit 'een paar paar schoenen' dan weer wel. Snappen jullie mijn punt? In feite zijn er dus twee soorten 'paar'.

Zo, heb ik jullie weer even mee laten genieten van mijn heldere moment van de dag. Niet dat ik het verder eigenlijk niet druk heb met van alles en nog wat, of dat ik niks beters te doen heb dan over dit soort toch redelijk onzinnige kwesties nadenken, maar toch. Soms doe je zoiets zou eenmaal.