woensdag, oktober 03, 2007

Toekomst

Vroeger dacht ik nooit ver vooruit. Leefde letterlijk van dag tot dag, wist soms niet eens wat ik de volgende dag gepland had of moest doen. En als ik dan ooit wel vooruit keek, was het eigenlijk vooral een soort verheugen op, nooit vooruitkijken en nadenken over dingen die je bijvoorbeeld soms moet regelen of uitzoeken van te voren. Ik dacht ook nooit echt over dingen na, dacht bij alles 'ik zie wel hoe het loopt'. Soms een hele goede en vooral relaxte eigenschap, maar soms is het gewoon niet handig.
Het gekke is dat ik mezelf er de laatste tijd steeds vaker op betrap dat ik wel nadenk over de toekomst. Hoe dichter ik bij het hoofdstuk 'afstuderen' kom, hoe meer ik nadenk over 'later'. Terwijl ik er minder dan een jaar geleden nog niet aan moest denken om afgestudeerd te zijn ('En dan? Moet je gaan werken ofzo?'), merk ik dat het idee me steeds meer begint te bevallen. Alle theoretische vakken voor mijn master zijn afgerond, en ik vind het heerlijk. Laat mij nu maar lekker stage lopen (hoewel dat natuurlijk ook wel een beetje theoretisch is, maar niet zo erg als al die vakken) en dan straks mijn scriptie schrijven. Oké, die is wel theoretisch, maar ik denk dat ik dat alsnog minder erg vind dan al die vakken. En dan, als ik afgestudeerd ben wil ik best lekker gaan werken. Zelfs al ga ik dan meteen 40 uur per week werken, heb ik het nu voor mijn gevoel met door de week zo'n 40 uur per week stage (op af en toe koffie- en lunchpauzes na op thuiswerkdagen ;) ) en in het weekend zo'n 10 uur werken én een sociaal leven nog drukker. Het idee van vrije weekenden begint me steeds meer aan te spreken, en werken lijkt me helemaal niet zo erg als ik vroeger altijd dacht.
Maar goed, eerst dus maar even die stage afmaken. En dan mijn scriptie schrijven. En tijdens mijn scriptie ook nog even een cursus Italiaans ernaast doen, omdat het me gewoon gaaf lijkt om die supermooie taal een beetje te kunnen spreken én ik talen leren altijd al leuk heb gevonden. En misschien ook nog wel ooit een cursus Spaans, omdat ik dat ook een gave taal vind en je daar in de wereld meer aan hebt. Want ooit, het liefste meteen na mijn afstuderen, wil ik nog een vette reis maken en alle gave landen van de wereld zien; Zuid-Amerika, verschillende landen in Afrika, Maleisië, Thailand, Australië, Nieuw-Zeeland... wat niet eigenlijk? En daarna wil ik dan wel gaan werken ofzo ;).