dinsdag, juni 20, 2006

Vrijheid

Boogschutters hebben een grote behoefte aan vrijheid, lees je altijd in de horoscoop. En ik moet zeggen dat dat wel aardig klopt. Ik ben erg gesteld op mijn eigen vrijheid, wil altijd het liefste alles zelf bepalen en heb er een hekel aan als dingen op een bepaalde manier of op een bepaald moment 'moeten'. Laat me dat gewoon lekker zelf bepalen. Ook houd ik er niet van als ik min of meer 'opgesloten' zit. Ik kan niet lang op één plek stilzitten, alleen in uitzonderlijke gevallen. Ook houd ik er niet van om erg lang in een kleine ruimte te zijn, zonder af en toe te kunnen lopen of iets anders te kunnen doen. Afleiding heb ik nodig, en ruimte, heel veel ruimte. En vrijheid dus ook. En dat heb ik vandaag maar weer eens ondervonden. De hele dag met nog drie anderen in een hok van zo'n 3,5 bij 3,5 vierkante meter zitten is niet goed voor me. Op het moment zelf was het niet eens zo erg. Nee, het besef kwam pas achteraf, toen ik weer 'bevrijd' was. Het was alsof ik heel veel energie overhad, en dat allemaal in één keer tot uitbarsting kwam. De neiging om te huppelen, springen, rennen (en ja, die neiging is echt heel zeldzaam!). En overal keihard om lachen, zelfs als het totaal niet grappig was. Ook in mijn eentje. En super overdreven blij zijn met hele kleine (maar lieve) dingen. En hoewel dat allemaal natuurlijk eigenlijk wel leuk is, voelt het niet goed. Het voelt niet echt of natuurlijk. Nee, laat mij die energie dan maar verdeeld over de hele dag kwijtraken. Dat lijkt me iets beter. Een beetje meer ruimte en vrijheid. En dan de hele dag door (iets minder weliswaar) energiek en blij zijn en lachen. Want dat doe ik toch wel.