donderdag, oktober 27, 2005

Nederlands is soms best moeilijk

Tenminste, voor een Brabants meisje zoals ik. Zo zei ik altijd dingen als 'Ik was straks even in de Hema...' of 'Dat heb ik straks al gedaan'. En toen kwam ik er dus pas geleden pas achter dat dat helemaal geen Nederlands is. Ik schijn te moeten zeggen 'toen straks' of 'daarnet'. Ja, weet ik veel. 'Straks' begrijp je toch ook wel? Vooral in combinatie met een werkwoord in de verleden tijd lijkt me vrij duidelijk wat ik dan bedoel. Maar nee, het Nederlands zit ingewikkelder in elkaar. Mensen begrijpen me dus soms niet. Jammer. Ik krijg het namelijk maar niet afgeleerd.

5 Comments:

Blogger Elsjefieder said...

Tja...ik had straks (!!)ook weer zo'n mooie met 'straks', die iemand niet begreep...:s

4:16 p.m.  
Blogger Laura said...

Straks is volgens mij een woord wat iets zegt over wat later in de toekomst gaat gebeuren. Dus wat je later gaat doen... :P En nee, het klopt niet, die rare brabanders ook! :P

2:30 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

waar kom je weg?
das ook al zoiets moois

4:44 p.m.  
Blogger di-jan said...

@ Laura: Ik weet ook wel dat straks iets zegt over 'later'. Maar ik vind dat mensen me best kunnen begrijpen als ik straks zeg in combinatie met een werkwoord in de verleden tijd! Ik bedoel, als ik zeg 'ik heb straks al gegeten', begrijpt iedereen toch wel dat het eten al gebeurd is... Of denk ik nou zo simpel en begrijpen niet-Brabanders dat echt niet? Of is het niet niet-begrijpen maar gewoon niet-willen-begrijpen...

@Karin: Huh??? Waar kom je weg??? Echt nog nooit van gehoord...

9:55 p.m.  
Blogger Laura said...

Ja, Dianne... Ik snap het wel, maar het klinkt gewoon niet... Vind ik! :) En ik denk dat de meeste mensen het wel snappen, maar het simpelweg vreemd vinden. En dat ze daarom er iets over zeggen en niet per se dat ze het niet begrijpen. En wij niet-Brabanders willen dat heus wel begrijpen, maar snappen alleen niet waarom. Volgens mij is 'straks' een sterker woord dan een werkwoord in de verleden tijd... Nou goed, laten we er maar over ophouden... ;)

12:46 a.m.  

Een reactie posten

<< Home