donderdag, oktober 20, 2005

Ooit vond ik oranje een leuke kleur...

Nou ja zeg! Kreeg ik zojuist gewoon een bekeuring bij een roodlichtcontrole! En ja, ik begrijp die controles best wel en ja, normaal gesproken zou ik me niet zo opwinden over zo'n bekeuring. Wat is normaal gesproken? Nou, in het geval dat je door rood rijdt. Maar dit was nu dus niet 'normaal gesproken.' Ik reedt namelijk helemaal niet door rood! Echt niet!
Ik zag het stoplicht gewoon staan. Ik keek, en zag dat het oranje was. Ik besloot rationeel om door te rijden, het was tenslotte oranje dus dat mocht. En ik heb echt het licht nog tot het laatste moment dat ik over ging steken in de gaten gehouden, en heb echt alleen de kleur oranje gezien. Maar goed, meneer agent aan de overkant: 'Kom maar eens even hier mevrouw' (met zo'n stom lokkend vingertje zoals je gebruikt bij kleine kindjes die stout zijn). 'We zijn namelijk bezig met een roodlichtcontrole.' Ja dat kan best. Ik, naïef als ik ben, denk een fractie van een seconde: 'Hij gaat me vast vertellen dat door oranje fietsen niet verstandig is en dat het veiliger is voor mezelf om ook bij oranje te stoppen.' Maar nee: 'U reed namelijk door rood!' Nou ja zeg! Ik zag toch echt alleen oranje... Oké, ik zal niet beweren dat ik nooit door rood fiets. Dat doe ik namelijk wel ooit (maar alleen na goed gekeken te hebben!) Maar in dit geval niet! Mijn keuze om door te fietsen was een bewuste keuze, en die maakte ik omdat het oranje was! En niet rood! Maar ondanks mijn verwoede pogingen om meneer agent, die eigenlijk nog best vriendelijk was, hiervan te overtuigen, schreef hij een bekeuring uit. 25 hele euri's. Tsja... jammer. Denk ook niet dat mijn verklaring, die hij opgeschreven heeft, iets zal veranderen. Maar goed, ik heb het dan toch geprobeerd.
Zo... Dat is dus de reden waarom ik me nu zo kwaad maak om deze meneer agent en zijn 'leuke' roodlichtcontrole! Als ik daadwerkelijk door rood was gereden, had ik het namelijk gewoon eerlijk toegegeven en er niet moeilijk over gedaan. Ik weet tenslotte ook wel dat dat niet mag en zou in dat geval ook echt niet te flauw zijn om gewoon mijn fout toe te geven. Maar het moet wel eerlijk gebeuren! En ik weet ook wel, ik kan me hier heel druk om maken, ik kan er om gaan huilen, ik kan weet ik veel wat gaan doen. Maar het zal niets helpen. Daarom leg ik me er vanaf nu maar gewoon bij neer. Ik ben door oranje gefietst en krijg een bekeuring...

2 Comments:

Blogger Sandmannetje said...

jemig wat een stomme agent, maar welk stoplicht was het?

12:23 a.m.  
Blogger di-jan said...

Bij het Smakkelaarsveld... als je zeg maar van de A'damsestraatweg af komt en daar oversteekt... dus, gij zijt gewaarschuwd! ík fiets daar in ieder geval nooit meer door oranje en nooit meer door rood... :S

3:15 p.m.  

Een reactie posten

<< Home