maandag, januari 17, 2005

Geen weg terug

Laatst had ik een interessante discussie met mijn zus. Het ging over het feit dat dezelfde weg op het ene moment en voor de ene persoon een heenweg is, en op een ander moment en voor een ander persoon de terugweg is. Stel je voor: ik ga naar mijn ouders toe. Dat is de heenweg. En ik ga na een dag weer naar huis. Dat is dan vanzelfsprekend de terugweg. Niets moeilijks aan. Maar dan heb ik een ander voorbeeld: stel je voor dat ik voor een jaar in Australië ga studeren. Als ik dan vertrek uit Nederland, is dat de heenweg. Maar als ik dan, na een halfjaar in Australië geweest te zijn, voor een weekje naar Nederland ga, is de weg van Australië naar Nederland niet de terugweg...Dat kun je dan weer zien als de heenweg, vind ik. En als je dan weer van Nederland naar Australië gaat, is dat weer de terugweg. Maar als je daarentegen na een jaar in Australië geweest te zijn, naar Nederland gaat, is diezelfde weg die in het vorige voorbeeld de heenweg was, nu weer de terugweg...Interessant! Ik heb deze discussie daarna met nog een aantal mensen gevoerd, maar niemand weet waar nu precies de grens ligt tussen wanneer iets nou een heenweg en wanneer het nou een terugweg is...Het heeft iets met de duur van je verblijf te maken denk ik. Maarja, het blijft een interessante vraag. Mijn vader vond het overigens een belachelijke discussie, wat hij liet blijken met de woorden: 'Nou...voor sommige mensen is er gewoon geen weg meer terug!'

8 Comments:

Blogger Elsjefieder said...

Zou er voor die mensen voor wie er geen weg terug meer is dan nog wel een weg heen zijn?

1:52 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ja...wie weet...;)

1:56 p.m.  
Blogger Sandmannetje said...

ik ben het eens met je vader (wederom! toffe peer is dat!). Het gaat toch om de bestemming niet om de weg!

Of wel: There is a train that leaves the station heading for your destination,
But the price you pay to nowhere has increased a dollar more.
Yes, it has!
And if you walk you're gonna get there though it takes a little longer,
And when you see it in the distance you will wring your hands and moan.
(Led Zeppelin - Celebration Day (Jones/Page/Plant))

12:27 a.m.  
Blogger di-jan said...

Maar ik heb toch niks gezegd over de bestemming??? Ik vind namelijk ook dat de bestemming belangrijker is dan de weg ergens heen, hoewel een weg soms ook heel leuk kan zijn.
Het ging om de vergelijking tussen heen- en terugweg, niet om de vergelijking tussen de bestemming en de (heen- of terug-)weg. Dus...

11:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

pfffff lastig hoor :)

Sander (ff geen zin om in te loggen)

2:28 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Dianne,

zag je blog staan in MSN.. vind 'em erg grappig. Dit is mijn mening over je heen-terugweg vraag:
Het hangt volledig af van het doel van je reis of iets een heen danwel een terugreis is. Als je een jaar in Australië wilt blijven en je gaat in die tijd een week naar Nederland dan is het doel van je reis niet primair weggaan uit Australië maar naar Nederland gaan. Je reis is dan logischerwijs een heenreis naar Nederland. Als je jaar voorbij is, is je doel wel weggaan uit Australië en dus is het een terugreis naar Nederland.

Wat denk jij?

Groetjes
Charlotte

4:37 p.m.  
Blogger di-jan said...

Nounou...daar heb je ook wel een punt ja! Doel is inderdaad ook erg belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan de duur van je verblijf...

4:56 p.m.  
Blogger di-jan said...

Nou, dat weet ik niet...Als je (bijvoorbeeld noodgedwongen) ergens bent waar je het niet leuk vind, ben je toch juist weer blij dat je terug kan??? Oké, dan ga je wel weer naar iets 'leukers' heen, maar ik vind dat dan toch de terugweg. Je bent alleen even op en neer geweest naar iets wat je niet leuk vind.

10:57 a.m.  

Een reactie posten

<< Home