maandag, april 03, 2006

Pollepel

Al een tijdje heb ik met verschillende mensen discussies over wat een pollepel is. Waar je al niet over kunt discussiëren hè? Tsja, zulke discussies voer ik. Liever zelfs dan nuttige discussies. Maar goed, de pollepel dus. Volgens sommige mensen is een pollepel zo'n houten lepen waar je bijvoorbeeld mee door je rijst roert. En volgens anderen (waaronder volgens mij zelf!) is een pollepel zo'n grote ijzeren lepel waar je bijvoorbeeld soep mee opschept. Nu wilde ik zelf toch graag de waarheid weten. Nou ja, deze wist ik eigenlijk natuurlijk al, maar ik wilde vooral tegen mensen die het fout hadden kunnen zeggen dat ik het zelfs opgezocht heb en dus zéker gelijk heb. Dus, om voor altijd de discussie over wat een pollepel precies is uit de wereld te helpen:
"Een pollepel is een grote lepel met een lange steel
om mee op te scheppen (soep of pap bijvoorbeeld) of om mee te roeren. De lepel om mee op te scheppen heeft een blad dat op een rond kommetje lijkt" (bron: Wikipedia).

Dus als iemand nu nog durft te beweren dat een pollepel een houten lepel is, dan kom ik diegene persoonlijk eens even slaan met een pollepel. En dan zal diegene vanzelf voelen dat die niet van hout is... ;)

5 Comments:

Blogger Elsjefieder said...

Ieuwww! Dit is heel eng: we hebben op dezelfde dag, om precies dezelfde tijd iets gepost over pollepels! Ieuwww!

8:26 p.m.  
Blogger SnoopS said...

Wikipedia is natuurlijk verre van heilig als het om definities gaat. Vandale daartegenover is toch wel je-van-het lijkt me...

Quote: pol·le·pel (de ~ (m.))
1 lange, houten keukenlepel
2 grote, diepe opscheplepel

Zie je wel dat ie van hout kan zijn? :P En ik denk dat het dus gewoon beiden is ;) Maar ik noem definitie 2 meestal gewoon een opscheplepel en geen pollepel (want die was dus in mijn opinie wél van hout). Maargoed, het kan dus beiden volgens meneer Van Dale :)

1:03 a.m.  
Blogger di-jan said...

Das nie lief van meneer Van Dale! Ik wil duidelijkheid! En nu dacht ik die gevonden te hebben in mijn inderdaad niet heel betrouwbare bron Wikipedia, gooit meneer Van Dale mijn wereldbeeld weer omver! Tsss... Hellup! Ik wil nu gewoon voor eens en altijd duidelijkheid! Misschien weet Willem Wever het wel? ;)

8:55 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dianne.. schaam je! Je had meteen zelf al moeten gaan kijken op www.vandale.nl. Dat is tenminste wel waarheid. En natuurlijk kan het allebei (hout en ijzer) zijn want Wikipedia geeft over het materiaal geen uitsluitsel. Pollepel is dus gewoon een lippel mi'ne opschepmodus!

12:20 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Daarbij.. Wikipedia schijnt in 97 van de gevallen te kloppen. Gewaardeerde encyclopedie'en (ff geen mogelijkheid tot streepjes op mijn e) hebben een waarheid van 98. Dus wie geeft een fuck! :D Wikipedia de bom!

12:21 p.m.  

Een reactie posten

<< Home