maandag, juni 27, 2005

Fristi

Fristi. Wie heeft het vroeger als klein kind niet gedronken? Wie antwoordde er niet resoluut 'Fristi!' op de vraag wat hij of zij wilde drinken? Ja, of natuurlijk chocomel of appelsap. Maar nu wil ik het even alleen over Fristi hebben. Er zijn namelijk ook 'oudere mensen', van een jaar of 14, of nog ouder zelfs, zelfs ook volwassenen, die Fristi bestellen. En daar is niks mis mee hoor. Er is alleen een vreemde gewoonte bij ingeslopen. Gisteren tijdens het werken had ik het er over met een collega, en we waren het niet met elkaar eens. Het is namelijk zo dat we bij Fristi óf een glas, óf een rietje geven. En juist, dat is dus afhankelijk van de leeftijd. Kleine kindjes krijgen een rietje, de rest krijgt een glas. En daar gaat het dus fout naar mijn mening. Waarom zou je, bij Fristi, onderscheid maken naar leeftijd? Mijn collega was het niet met mij eens. Maar ik vind dat Fristi een beeld oproept van kinderlijkheid, van ondeugd. En daar bedoel ik niks verkeerds mee hoor. Het is alleen dat ik vind dat als een volwassene Fristi besteld, dat die dan niet raar op moet kijken als hij of zij er een rietje bij krijgt en geen glas. Wie Fristi besteld, wil simpel gesteld doen alsof hij of zij een kind is, en moet dus ook maar tevreden zijn met een rietje. En ja, natuurlijk zijn er ook volwassenen die Fristi 'gewoon lekker vinden' en het alleen daarom drinken. Maar toch...Fristi blijft een soort kinderdrankje, en ik denk dat bijna iedereen dat wel kan beamen. Dus...mét rietje!

Wat vinden jullie: Fristi voor volwassenen met rietje of met glas???

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

euh, is dat niet meer leeftijd dan drankje gebonden?:P

ik bedoel cola geef je toch ook resp met rietje, glas aan resp. kind, volw.? ja, of niet natuurlijk, maar dan moet je dat ook doorvoeren naar fristi.

dus..

12:31 p.m.  
Blogger di-jan said...

Dat is het hem juist. Fristi is een heel ander soort drankje: een 'kinderdrankje', het heeft een imago van een drankje dat kinderen drinken. Dus vandaar altijd een rietje!

12:41 p.m.  
Blogger Elsjefieder said...

Ik ga ook voor een rietje! Altijd bij Fristi! Volwassenen kunnen toch ook best uit een rietje drinken, bij cocktails zitten ook altijd rietjes en dat zeurt er niemand om!

1:16 p.m.  
Blogger Elsjefieder said...

dat = dan

1:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik had toch echt liever yogho yogho...en JA DAS ANDERS!

7:15 p.m.  
Blogger di-jan said...

Ik had liever Fristi, maar vond de liedjes bij de Yogho Yogho-reclames dan weer wel errug leuk! Ben ze alleen nou eventjes kwijt...Maar de teksten waren leuk!

7:51 p.m.  
Blogger Laura said...

Rietje! Maar dan in een ijskoud flesje Chocomel... :P

1:15 p.m.  
Blogger Sandmannetje said...

ehm, Yogho Yogho liedjes:

er valt een eikel uit de boom, die lijkt sprekend op je oom,

een lama zonder kind, laat ineens een harde wind,

en zo waren er nog een paar! (vroeger waren ze leuk idd)

2:11 p.m.  
Blogger di-jan said...

Jaaaaa!!! Die herken ik nog wel!

8:22 a.m.  

Een reactie posten

<< Home